BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, March 10, 2009

I'M NOT ALWAYS RIGHT, BUT I'M NEVER WRONG

I'M NOT ALWAYS RIGHT, BUT I'M NEVER WRONG....Aku tak suka dengan frasa ni. Bagi aku, maksudnya sama sahaja. Merujuk kepada perasaan "tinggi diri". Tapi mungkin cara yang disampaikan adalah cara yang lembut.Frasa "i'm not always right", aku terima. Tapi yang menjadi kontroversi bagi aku pada frasa "I'm never wrong". Mana mungkin sebagai seorang manusia kita tidak pernah melakukan kesilapan. Kita bukan nabi, seorang yang maksum, namun kita adalah manusia yang diciptakan oleh Allah dengan mempunyai 2 ciri unik yang tiada pada makhluk lain iaitu akal dan nafsu.Akal jika tidak digunakan dengan baik, didorong pula nafsu manusia, sudah tentu teruk jadinya. Tidak dinafikan dalam dunia ini wujud manusia yang selalu merasakan dirinya sudah cukup hebat. Sehinggakan kadang-kadang mereka tidak akan mengaku akan kesalahan mereka walaupun sudah terang "tang-tang" dia bersalah.(Aku harap aku bukan dalam kategori tersebut). Renungkanlah, agar kita tidak menjadi seorang yang sombomg dan anggap diri kita bagus. Sesungguhnya, sikap inilah yang menyebabkan kita tidak akan "kekal lama" dengan apa yang telah kita peroleh sekarang. Tetapi, sikap selalu ingin memperbaiki diri dan mengaggap dirinya masih banyak kekurangan dan ingin banyak belajar, inilah yang akam membawa sesorang itu menuju puncak.

p/s: (wahai sahabatku, sekiranya anda melihat diriku ini telah terpesong dari jalan yang lurus, maka tegurlah diri ini ( tapi biarlah dengan cara yang baik))

0 comments: